‘Bij alles wat ik doe, zijn mensen en verbinding maken het uitgangspunt’
Op 8 februari 2023 is er een inspiratiecafé met Suzanne Ruesink (37) bij Suzie’s Farm in Aalten. Ze is een bezige bij: eigenaar melkvee- en varkensbedrijf ’t Westendorp, betrokken bij Farm & Country Fair Aalten, eigenaar Suzie’s Farm en initiatiefnemer van Ode aan de Os en de Silo Art Tour Achterhoek. Wat is haar drijfveer?
Door haar opleiding richtte Suzanne zich aanvankelijk op de detailhandel, retailmanagement en ondernemen in de supermarktwereld. ‘In deze sector heb ik veel gewerkt en veel gezien. Vanuit mijn supermarktachtergrond vond ik het onbegrijpelijk dat boeren melk leveren zonder dat ze vooraf weten wat ze ervoor beuren. Toch kroop het bloed waar het niet gaan kan en koos ik voor de vrijheid van het ondernemen op de boerderij van mijn ouders in Aalten en werd ik verliefd op de sector. Ik ging daarnaast steeds meer bestuurlijk werk doen en kreeg veel kansen. Met een Nuffield Scholarship mocht ik op reis voor inspiratie in het buitenland’, blikt Suzanne terug.
Verbinding en beleving
Suzanne vervolgt: ‘Bij ons thuis was verbinding maken altijd belangrijk, net als nieuwsgierig zijn naar wat er buiten de boerderij gebeurt. Zo hadden we altijd buitenlandse stagiaires. Toen ik nog een tiener was, ging ik met ze mee naar huis om in het land van herkomst mijn vakantie door te brengen. Ook heb ik via Nuffield de mogelijkheid gekregen veel buitenlandse reizen te maken. Zo heb ik veel van de wereld gezien. Met die rugzak aan kennis hebben we het op de boerderij langzamerhand over een andere boeg gegooid. Onze bedrijfsactiviteiten zijn gestoeld op de filosofie zoveel mogelijk afzet te creëren vanaf onze eigen boerderij. We willen de consument betrekken bij de keuzes op de boerderij. We zoeken de verbinding op en willen onze producten en activiteiten een beleving meegeven.’
Ode aan de os
De kunst is om niet alleen verbinding te zoeken met de consument en hem de problematiek op het bedrijf te schetsen, maar hem vervolgens ook medeverantwoordelijk te laten zijn voor de oplossing. Daar kwam het project Ode aan de Os uit voort. Het begon met het probleem van de stierkalfjes waar geen afzet voor is. Het leidde er toe dat stierkalfjes nu als os een langer leven hebben bij particulieren die voor ze zorgen en zo voedselverspilling tegen wordt gegaan. Suzanne denkt lachend terug aan het eerste stierkalf dat ze bij ossenoppassers in de wei kwam brengen. ‘Die mensen hadden geen idee van hoe hoog het prikkeldraad moest zijn om de kalveren binnen de omheining te houden. Ik had daar ook geen moment bij stil gestaan. Voor mij was Ode aan de Os ook een soort probeer- en leerproject.’
Het komt altijd goed
Om nog dichter bij de consument te kunnen zijn, startte Suzanne vervolgens met Suzie’s farm. Met een restaurant met gerechten gemaakt van ingrediënten van boerderij ’t Westendorp en een streekwinkel met producten van de eigen boerderij, van collega boeren en van andere kleinschalige producenten uit de omgeving. ‘Dit is meer mijn eigen onderneming, maar mijn ouders bieden altijd support. Ik heb ze proberen te laten snappen waar ik naar toe wilde. Ze zijn daarvoor zelfs op studiereis gegaan. We zaten snel op een lijn en er is nu een medewerker op de boerderij. We zijn hier gestart in coronatijd en hebben 35 mensen op de loonlijst. Dat is niet altijd eenvoudig, maar als het lastig wordt, gedij ik goed. Hoe ingewikkelder het wordt hoe leuker ik het vind en hoe meer energie ik krijg. Ik probeer dan lastige situaties om te zetten in een uitdaging. Als we dit overleven kunnen we de hele wereld aan’, zegt de veelzijdige ondernemer.
Denk groot
Suzanne is iemand die haar dromen waar probeert te maken. ‘Als je dromen hebt, moet je ze delen. Je zult zien op een dag komt er iemand langs en gaat je helpen. Kijk nou naar het siloproject. Het ging me in eerste instantie alleen om die lelijke silo’s op mijn eigen erf. Inmiddels is het een Achterhoeks project waar zelf een hele belevingsroute omheen is gebouwd: de Silo Art Tour Achterhoek. Ik denk graag groot. Als je wel eens in Disneyland bent geweest, dan weet je dat alles daar van het begin tot het eind klopt. Alle verhalen kloppen. Alles wat je ziet, voelt en ruikt, prikkelt je zintuigen. Ik zou wel een Disneyland gericht op voedsel en landbouw willen ontwikkelen om kennis over te dragen en de mensen een leuke dag uit bezorgen’, vertelt Suzanne enthousiast.
Wees eerlijk naar jezelf
Haar boodschap aan startende innovatieve ondernemers is vooral eerlijk naar zichzelf te zijn. Waar word je gelukkig van? Wat is je drijfveer? Je wordt pas goed in iets als je het heel leuk vindt en dan ben je ook bereid om ervoor te gaan. En laat los wat er van je verwacht wordt. Suzanne: ‘Op late leeftijd maakte ik zonder vooropleiding een hele bewuste keuze voor de agrarische sector. Het was niet de gemakkelijkste route, maar als ik eenmaal ergens voor kies, dan ontstaat er ook een enorme drive en energie en ga ik er helemaal voor. Dan wil ik zelf de machines besturen en precies weten hoe alles groeit. Ook hier op Suzie’s farm ben ik begonnen in de afwas. Dan kan ik het vervolgens ook beter aan mijn medewerkers uitleggen’, zegt Suzanne.
Inspiratiecafé
Tijdens het inspiratiecafé vertelt Suzanne haar persoonlijke verhaal. Hoe je leert door vallen en opstaan. Verder gaat ze in op hoe je je onderscheid met je bedrijf en hoe je je klanten bereikt Vragen waar elke ondernemer over nadenkt. Suzanne vertelt hoe ze op ideeën komt, hoe ze vasthoudt aan de koers én hoe ze een groeiende stroom bezoekers bereikt. ‘Ze mogen me alles vragen. Ze krijgen een eerlijk verhaal en het wordt een leuke dag’, belooft Suzanne.
[maxbutton id=”1″ url=”https://deinnovatiecooperatie.nl/agenda/inspiratiecafe-suzies-farm/” text=”Meer informatie en aanmelden” ]