VAN DENKEN NAAR DOEN: ‘Soms is maar een klein advies of verbinding nodig’
Ondernemer Gert Smits bruist altijd van de ideeën. Zo was hij afgelopen jaren ondermeer druk met zijn pompoenpittenproject. Dat varieerde van afzet organiseren in de bakkerij- en notensector tot productontwikkeling van een pompoenpittensnack met karamel en honing. Regelmatig spart hij daarover met de innovatiemakelaars van De Innovatie Coöperatie, maar ‘uiteindelijk moet je het als ondernemer zelf doen’.
‘Ik raadpleeg verschillende partijen om mijn ideeën verder te brengen. Al die brokjes helpen mij om van denken naar doen te komen. Daarnaast helpen me deze gesprekken soms ook valkuilen te vermijden of fouten te voorkomen’, zegt Gert Smits, groentekweker en eigenaar Landwinkel Smits in De Heurne. ‘Vaak ontbreekt het je aan kennis, tijd of goede contacten en verbindingen. Mijn ervaring is dat veel mensen je tot op zekere hoogte wel willen helpen. Als je iets aan het opstarten bent, kun je niet zomaar lukraak in allerlei adviezen investeren. Daarom is het mooi dat je kosteloos bij De Innovatie Coöperatie terecht kunt. Soms is maar een klein advies of verbinding nodig om van idee tot uitvoering te komen. Het gaat vaak om de goede mensen kennen. Zo kreeg ik van Nel Schellekens van het Keunenhuis, culinaire proeftuin, enkele adressen van relaties, waar ik een paar prachtige klanten aan over heb gehouden. Een goed netwerk is zo belangrijk. Via De Innovatie Coöperatie zijn we in contact gekomen met Nadia Zerouali van het programma BinnensteBuiten en het retailmerk Nadia en Merijn’s SOUQ. Met haar heb ik gesproken over het verpakken en naar de markt brengen van mijn bonen. Je schooiert overal informatie op. Soms weet je niet eens meer van wie de gouden tip is gekomen.’
Merkontwikkeling en de kracht van het verhaal
‘De Innovatie Coöperatie heeft ons samen met Pak An en TKI Agri&Food erg geholpen bij de merkontwikkeling en vormgeving rond ons merk Pit. Hoe maak ik een merk van de pompoenpitten en hoe zet ik ze in de markt? Samen hebben ze deze vragen met veel enthousiasme opgepakt en het was een heel mooi proces. Met name de ideeënsessie was heel nuttig. Dat proces heeft ons goed geholpen. Waar moet een merk aan voldoen, hoe moet een verpakking eruit zien en welke andere merken zijn er? Daar hebben we veel van geleerd. Er was veel aandacht voor het verhaal. Wie zijn we en waar staan we? Wat zijn de unieke punten van het product en hoe willen we dat uitdragen. Zo is de smaak van onze pompoenpitten perfect, ze zijn van goede kwaliteit en het gaat om een lokaal product. Vooral de wens om het zowel in Nederland als op de Duitstalige markt te brengen, maakte het proces uitdagend.’
Dicht bij de boer
De Innovatie Coöperatie is bij het hele proces rondom het pompoenpittenproject betrokken. ‘De innovatiemakelaars zijn voor mij fijne onafhankelijke sparringpartners. Ze staan dicht bij de boer. Ik vraag ze regelmatig hoe vliegen we dit aan? Wat is de beste route? Soms is het stuk ondersteuning. Soms gaat het over hoe kijk jij er tegenaan. Soms een stukje bevestiging en helpt het om een stap te maken. Heel waardevol, maar uiteindelijk moet je het als ondernemer zelf doen.’