
Achtergrond
Op melkveebedrijven worden jaarlijks veel stierkalveren geboren die vaak voor een lage prijs het bedrijf verlaten. Boerin Suzanne Ruesink uit Aalten stoort zich aan deze gang van zaken en vond samen met chef-kok Nel Schellekens een alternatief: Ode aan de Os. Dit unieke initiatief geeft het stierkalf een waardige plek in de voedselketen én in het Achterhoekse landschap. Door stierkalveren op te laten groeien tot os, ontstaat smaakvoller vlees én een nieuwe waardevolle keten in de regio.
Doel van het project
Het doel van Ode aan de Os is om het stierkalf niet langer als bijproduct van de melkveehouderij te zien, maar als volwaardig dier dat een positieve bijdrage levert aan natuur, landschap, gemeenschap én voedselketen. Door ossen op extensieve wijze te weiden op onderbenutte graslanden ontstaat een duurzamer, socialer én economisch waardevol systeem.
Aanpak
- Stierkalveren worden opgefokt tot os, een proces dat 2 tot 3 jaar duurt.
- De ossen grazen op kleine percelen van particulieren die anders nauwelijks worden benut.
- Vrijwilligers (‘os-oppassers’) zorgen mede voor het dierenwelzijn en worden betrokken bij het project.
- Het vlees van de os wordt lokaal vermarkt, bijvoorbeeld via horeca, boerderijwinkels of een coöperatief model.
- Het project wordt momenteel verder doorontwikkeld tot een concreet businessmodel met een duurzame verdienstructuur.
Partners
Het initiatief Ode aan de Os is gestart door Suzanne Ruesink en chef-kok Nel Schellekens (ook bekend als ‘van-kop-tot-kont-chef’) en is inmiddels uitgebreid met meer boeren. Zij werken samen met: Gerry Hemink, business developer – voor het ontwikkelen van het organisatiemodel en businessplan en later met Winny van Buuren, consultant en projectleider Ode aan de Os.
Verwachting en vervolg
De komende maanden staat in het teken van het verder vormgeven van het concept, het ontwikkelen van een organisatiemodel en het opstarten van pilots. Doel is om op korte termijn:
- Meer boeren, grondeigenaren en vrijwilligers aan te haken
- Een werkbare keten voor ossenvlees in de regio op te zetten
- Een duurzaam verdienmodel te realiseren waarin waardevoller boeren centraal staat
De rol van De Innovatie Coöperatie
De Innovatie Coöperatie ondersteunt bij de uitwerking van het initiatief, het vormen van een netwerk van betrokken boeren en grondeigenaren, en de ontwikkeling van het organisatiemodel en businessplan. Daarnaast helpt de coöperatie bij het verkennen van financieringsmogelijkheden en het opzetten van de regionale keten.
Meer informatie: Ivo Holmer, innovatiemakelaar, ivo@deinnovatiecooperatie.nl, 06 20 81 28 97.