
15/10/2025
Inspiratiebijeenkomst melkveehouders: meer waarde uit afzet
Haal jij voldoende waarde uit je afzet van melk? Hoe beloont jouw afnemer je voor de kwaliteit van je producten en je productiewijze? Word je beloond voor de stappen die je op jouw bedrijf zet of nog gaat zetten? Welke opties en keuzes heb je om meer waarde uit je melkafzet te halen?
Deze vragen staan centraal op de bijeenkomst die VK-Oost, De Innovatie Coöperatie en Platform Achterhoek Food samen organiseren met ondersteuning van Rabobank en DLV advies. De avond is specifiek gericht op melkveehouders. Noteer alvast de datum: vrijdag 28 november van 13.00 – 16.00 uur. De locatie wordt nog bekend gemaakt.
Van aanbod- naar vraagmarkt
De zuivelmarkt verandert van een aanbod- naar een vraagmarkt. Dat is een historische kanteling. Het plaatst de melkveehouder in een heel nieuwe marktpositie. ‘Aan wie verkoop ik mijn melk?’ wordt een serieuze vraag. Rabobank verwacht tot 2035 een krimp van de Nederlandse melkproductie met 30%. Zuivelbedrijven gaan op zoek naar melk om hun verwerkingscapaciteit te blijven benutten. Kortom er lijken de komende jaren nieuwe kansen voor melkveehouders te ontstaan.
Tijdens de bijeenkomst zal Tom Booijink, zuivelanalist bij Rabobank Nederland een toelichting geven op deze historische omslag in de zuivelmarkt. Welke internationale trends voorziet hij, zowel wat betreft volume als marktprijs en wat betekent dit alles voor de Nederlandse markt en de Nederlandse melkveehouder?
Welke keuze past bij jou?
Adriaan Dubbeldam van DLV advies gaat in op de vraag welke afzetstrategie het beste past bij jouw bedrijf. Hij belicht de aspecten en consequenties van afzetkeuzes op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Die worden vooral bepaald door de richting die je voor jouw bedrijf kiest: nadruk op efficiëntie en lage kostprijs; onderscheiden door duurzaamheid en kwaliteit of specialisatie met een unieke propositie in een specifiek marktsegment?
Vervolgens geeft Maurits Steverink van platform Achterhoek Food een overzicht van de diverse zuivelconcepten in het winkelschap, hun labels en de criteria die zij hanteren voor de melkveehouders. Welk zuivelconcept past het best bij jou?
Meld je aan
Laat je informeren en inspireren. Kansen zijn er om te benutten. Met welke afnemer haal jij de meeste waarde uit je melk? Voor deelname moet je je aanmelden. Dat kan door een email te sturen naar: info@vruchtbarekringloopoost.nl.