De Local Farmers: Lokaal eten bij je thuisbezorgd!
Marleen MacLean werkt samen met producenten en consumenten aan het initiatief De Local Farmers. Een unieke logistieke formule om verse hoogwaardige producten toegankelijk te maken voor iedereen en lokale boeren te ondersteunen. Samen met producent Mandy Plante van Vleesch van Plante en afnemer Annegreet van der Ros vertelt zij op het Agro Innovatie Event hoe ze dit aanpakken.
Waarom is dit idee ontstaan?
De missie van De Local Famers is om lokale boeren te ondersteunen, de gemeenschap te versterken en consumenten toegang te bieden tot de meest verse en hoogwaardige lokale producten. Het idee komt eigenlijk van mijn vader Jan Boone. Hij is al langer bezig met hoe boeren door zo weinig mogelijk schakels een eerlijke prijs voor hun producten kunnen krijgen. Aanvankelijk omarmde hij het idee van de Landmarkt supermarkt, maar dat kwam in Apeldoorn niet goed van de grond. Bovendien zit je dan met personeelskosten en de huur van winkelruimte. Zijn drijfveer komt voort uit het idee maatschappelijk iets te willen bijdragen. We geloven in duurzaamheid, eerlijke handel en de kracht van lokaal en streven ernaar om deze waarden te delen door middel van elke levering.
Wie zit er achter dit initiatief?
Samen met Jules Plevier heeft hij het idee verder uitgewerkt. Later raakten ook mijn zus Rosa, Jules’ zoon Max en uiteindelijk ik bij het initiatief betrokken. In oktober 2023 hebben we de eerste bezorging gedaan.
Op de website staat dat het om een pilot gaat. Wat betekent dat?
We zijn begonnen als pilotvorm volgens het principe learning by doing. Eerst hebben we ons idee gepitcht in ons eigen netwerk. Het resultaat was tien gezinnen die mee wilden doen met onze pilot. Toen hebben we lokale leveranciers gezocht en uitgezocht hoe we met eigen auto, zo min mogelijk kosten en door veel zelf te doen de bezorging konden regelen. We zijn nu steeds verder aan het professionaliseren en werken met een groeimodel, we hebben inmiddels een bezorgbus, nieuwe leveranciers en ons klantenbestand is vergroot.
In welke regio draait deze pilot?
Van belang is dat ons initiatief duurzaam en behapbaar is. We kiezen dus eerst voor klanten in Voorst en een vaste bezorgdag, namelijk de donderdag tussen 17.00 en 19.00 uur. Daar ligt onze focus. Het idee is wel het concept verder uit te rollen naar bijvoorbeeld Klarenbeek en Twello.
Lokaal eten bij je thuisbezorgd! Wat is nou het unieke van jullie concept? Het aanbod of de logistiek?
Ik denk dat het unieke zit in het bezorgen van een compleet assortiment aan producten. We denken met dit concept een andere doelgroep aan te boren. De bewuste consument die geen tijd of zin heeft om alle lokale leveranciers langs te gaan. Wij maken het makkelijk doordat ze kunnen bestellen via een gebruiksvriendelijke webshop en de boodschappen thuisbezorgd krijgen. Bij de lokale producten hoort een lokale bezorging van iemand uit de regio met hart voor de regio en een lach op het gezicht. De leveranciers waarvan we afnemen moeten wel een goed verhaal hebben voor dier en mens.
Wat is het verdienmodel?
Voor de bezorging rekenen wij € 4,95. Boven € 50 is de bezorging gratis. De consument betaalt een eerlijke prijs voor de lokale producten van de boer. Tussen de inkoop en verkoop zit een marge om onze organisatie te kunnen runnen. Door ons initiatief komen deze producten bij een nieuwe doelgroep terecht. Daar willen wij een bijdrage aan leveren. Het gaat ons uiteindelijk om de massa. Daar zit het verdienmodel en de uitdaging. Het gaat er ons om verse hoogwaardige producten toegankelijk te maken voor iedereen en lokale boeren te ondersteunen. Wij zijn een van de schakels in de transformatie naar een duurzamere wereld. Wij juichen alle initiatieven toe en kennen de term ‘concurrentie’ daarom niet. We werken allemaal aan hetzelfde doel. Sommige initiatieven zullen sneuvelen, andere niet. De som van alle inspanningen samen zal leiden tot de transformatie. We roepen leveranciers op om niet te sceptisch te zijn over ‘weer een initiatief’.
Waar zitten nog meer uitdagingen?
Het is best lastig om bij mensen het boodschappenritueel te veranderen. Dat heeft een behoorlijk lange adem nodig en het duurt ook even voordat mensen ons kennen. Ook het aanbieden van een compleet assortiment is niet eenvoudig. Met name groente en fruit, dat is lastig planbaar doordat het seizoensproducten zijn. We willen het logistieke proces zo efficiënt en handig mogelijk inrichten. Dat betekent dat we ophalen en bezorgen in een route met zo weinig mogelijk handling. Ook dat is een beste uitdaging.
Wat is jullie doel voor dit jaar?
De reacties zijn heel positief. We zien het Agro Innovatie Event als een startpunt; een aantal zaken willen we dan helemaal op orde hebben. We gaan ons concept in Voorst verder uitrollen met een zo compleet mogelijk assortiment. Voor dit jaar is ook ons doel het concept uit te breiden naar Klarenbeek en Twello. We zullen met deze nieuwe locaties beginnen wanneer we ons in Voorst voldoende hebben ontwikkeld. We groeien geleidelijk uit de leerfase.